BEST OF DIPLOMA 2017 – interjú

A Magyar Képzőművészeti Egyetem 2006 óta minden évben megrendezi a Best of Diploma c. kiállítást, melyen szakonként a 3-3 legjobbnak ítélt diplomamunka kerül bemutatásra. Ezúttal a három bizottság által kiválasztott szerencsés diplomázóval beszélgettünk munkájukról és a jövőbeni terveikről.

 

Mi a diploma munkád témája? Mesélnél róla egy kicsit?

Gaál Kata:

Diplomamunkámnál a kiinduló pontot az az élmény adta, amikor egy szakmai beszélgetésen azzal a kérdéssel találtam szembe magam, hogy harminckét évesen szeretnék-e gyereket vagy inkább a karrieremre összpontosítok. Kérdésfelvetéseimet mindig személyes élmények indítják, majd általában a miérteken gondolkozva jutok el az adott téma megjelenítéséig. Így kezdett el érdekelni, hogy vajon mik azok a szerepek, amiket elvárnak tőlünk, mik azok a sztereotípiák, amik egyből felmerülnek a nemeket érintő témáknál? A klasszikus nemi szerepek mennyire élnek még a köztudatban és milyen mélyen gyökereznek? Vajon jó-e, ha a felborult társadalmi szerepek miatt problémákkal küzdő fiatal férfiak egyre inkább talajvesztetté válnak, hátat fordítanak a társadalomnak és kissé elszigetelődnek? Jelezni szerettem volna, hogy a nők sem mentesek a társadalmi szerepváltozás hatásaitól: ők is válsággal küzdenek, csak más módon, hiszen máshol is helyezkednek el az új felállásban. Érdekelt, hogy mi az a társadalmi hatások által generált instabil tendencia, ami korunk identitás- és nemi szerepváltozásait meghatározza.

Untitled

Moravszki Kata:

Diplomamunkám egy kísérleti ruhakollekció, ami a „BRUTE” címet viseli.
Kapszulakollekcióként működik, mivel 18 alapdarabból áll, ezeket egészítik ki kisebb elemek. A sorozat sajátossága, hogy az illusztrációk különböző textilalapú technikákkal lettek megvalósítva, (ide sorolhatjuk a kötést, hímzést, textilprintet).
A diplomamunkám arra keresi a választ, hogyan fog működni egy alapvetően papírhoz kapcsolható irány, ha egy másik médiumba ültetjük, amit több ember tud elérni és ezért több emberhez szól. Hogyan válhat mindennapjaink részévé egy olyan ruhadarab, ami művészeti értéket hordoz és kapcsolatot teremt a viselőjével.

Moravszki Kata - diplomamunka

Pollmann Zsófia:

Az elkábított, védtelen áldozat, az ara, az infantilizált nő, Arlene elbutult, a néző és a (boncoló) orvos vizsgáló tekintetének kiszolgáltatott, tehetetlen hústömeg. Arlene az én Frankenstein szörnyem, egy új Éva, egy társ, egy tökéletesített hasonmás, egyfajta banális-ideális, visszataszító nőkép még tovább torzítása: egy Marilyn Monroe-szerű, romlott kinézetű, kissé löttyedt szexbaba.
Régóta érdekel az erősen befolyásolt nőiség képe, a lányoknak szóló fogyasztási cikkeken, főként a játékokon keresztül a rájuk irányuló „tömegnevelő” erők vizsgálata, tehát hogy milyen nőkké kell válniuk a társadalom szerint, amikor felnőnek.
Az általam készített babákkal kapcsolatba helyezve az összes kedves, ártalmatlan gyerekjáték a szexuális fantáziának teret hagyó, ködös funkciókkal egészül ki.
A katolikus templomok, oltárok megnyugtató rendje, a béke, szimmetria, csend, transzcendencia, a szülői autoritás kalitkaként óvja ezt a törékeny, perverzitását felvállaló, szándékos infantilizmust. A kék, a rózsaszín és a lila csillámló, mágikus szentháromsága uralkodik mindenek felett. A világot iróniával vegyes csodálat itatja át, az ambivalens, kritikus felhang félig rejtve is marad a csipke és rózsaszín szívecskék mögött.

Pollmann Zsófi - diplomamunka

 

Évek óta a klasszikustól eltérő műtárgyak szerepelnek a specializációtól a Best of-on. Mennyire volt fontos szempont a technika a diplomamunka kialakításánál?

Gaál Kata:

A technika egy eszköz, ami által nyomatékosíthatjuk a tartalmat, így egyáltalán nem mindegy a jellege. Művem az általam kialakított vegyes technikával született és nem különbözik sokban eddigi munkáimtól. A megjelenítésben általában tudatosan törekszem a vizuális jelek sokaságára, mert ezek számomra az adott kérdés további elemzését és sokrétű értelmezhetőségét jelentik. Ez a munkám is leselejtezett rajztáblákra készült, az ábrázolt jelenség tartalmi összetevői azonban indokolttá tették, sőt megkövetelték a nagyobb méretet. Így a szükséges kompozíciót összesen 13 tábla összeszerkesztésével hoztam létre. A felhasznált anyagok legtöbbjének új kontextusba helyezésével, mintegy ”újragyártom” őket. A feltűzött eredeti ruhadarabok, bár egy mű, mini reliefekként is felfogható alkotóelemei, a képen belül pedig végső soron újra ruhák lesznek. Vagyis átlényegülnek, de végül ismét öltöztető szerepet töltenek be. A kicsit ingatagnak tűnő lábak, nem csak fizikailag, de –a mű címét tekintve– tartalmilag is alátámasztani szándékozzák koncepció vezérfonalát.

Untitled

Moravszki Kata: 

A tervezés első fázisában, biztos voltam abban, hogy szeretnék egy másik médiumhoz nyúlni, hogy más munkafolyamatokon vezessem végig a projektet, amikhez eddig nem tudtam közel kerülni. Az egyetem alatt többször is felmerült bennem az, hogy textilre, vagy textil alapú felülettel dolgozzak, de nem jutottam el odáig, hogy ennek a kivitelezése tényleg megvalósuljon. A diplomamunka megadta a kezdő lökést ahhoz, hogy egy nagyobb ívű projektet végig vigyek annak ellenére, hogy egy nagyobb összeget bele kellett fektetni.

A kooperáció ötlete a technika meghatározása után merült fel, mivel egy olyan tervező, aki már jártas a ruhaiparban és designerként dolgozik, valószínűleg jól koordinálhatná a közös munkát és egy másik aspektusból közelíthetné meg a projekt alakulását. Olyan partnert szerettem volna, akinek a munkái már felkeltették az érdeklődésemet és olyan ruhái vannak, amikkel én is tudok azonosulni és magaménak érzem. A keresés fő szempontja a stílus és ízlésbeli egyezés volt, ezért esett a választás Kele Ildikóra, Kele Clothing alapítójára. Saját brandje egy olyan világot képvisel, ami tartalmaz tradicionális elemeket, középpontban a kötés áll, másrészről a ruhák modernitást és fiatalosságot tükröznek. Ami leginkább összekapcsolható a projekttel az a tradíció megtartása és átemelése a 21. századi kontextusba, grafikai részről ugyanezt a felfogást szeretném tovább vinni a képgrafikával, mivel számos mai lehetőség és fogás van amivel átemelhetjük korunkba és a kortárs szcéna részévé tehetjük. Egyetemi éveim alatt is hasonló gondolatmenet mentén készítettem a munkáimat és a fő cél az alkalmazott szférában való elhelyezkedés lett, úgy hogy a képgrafikai háttértudásomat és szabadabb látásmódomat próbáltam beépíteni munkáimba. Ez a tervezői attitűd sokat segített abban, hogy a munkáim az esztétizáláson és műtárgy létrehozáson kívül, erős funkcionális hátteret kaptak, ezáltal több emberhez jutottak el, mivel konkrét projektként tudtam bemutatni őket.

Moravszki Kata - diplomamunka

Pollmann Zsófia:

Kézi varrás és egyedi rajz ongrofoam nyomatba átvitele: dolgoztam már ilyen technikákkal, bár főleg kisebb méretben. Nem volt különösebben cél, hogy ne legyen hagyományos, csak olyan techinkákkal dolgoztam, amelyek érdekeltek, de nem többségüket magam kézzel meg tudom valósítani a hatékonyság és a személyesség miatt, inkább ez számomra a fontos.

Pollmann Zsófi - diplomamunka /részlet/

 

Egy diplomamunka nem csak az egyetemi évek lezárását jelenti, hanem a pályátok kezdetét is. Mik a terveitek?

Gaál Kata:

Egy kortárs képzőművész tervezhet, de ezeket sajnos előre kitalálni általában nem lehet. Nyilvánvalóan ezután is mindent meg fogok tenni annak érdekében, hogy továbbra is aktuális és részemről hiteles munkákat próbáljak létrehozni, azok megítélése és további élete azonban nem kizárólag rajtam múlik.

Gaál Kata - diplomamunka /részlet/

Moravszki Kata:

Most, hogy kész van a kollekció szeretném ha minél több emberhez eljutna. Emellett, jó lenne egy kortárs brandet kialakítani, amiből szerencsére már egyre több kezd felbukkanni itthon.

Pollman Zsófia:

Ha lesz rá lehetőség, filmes vagy színházas közegben szeretnék dolgozni, de majd meglátjuk, hogy sikerül.

Pollmann Zsófi - diplomamunka /részlet/

 

 

A kiállítás augusztus 20-ig látogatható naponta 10-18 óra között az Andrássy úti főépületben.

Gaál Kata további munkái a MŰUT-on
A BRUTE termékfotóit 
Tarján Gergely készítette.
Moravszki Kata Facebook oldala
Moravszki Kata Instagramja
Moravszki Kata Behanceja
BRUTE Facebook oldala
BRUTE Instagram oldala

 

Cikk: Kazsik Marcell